25. janvārī tiešsaistē Latvijas Universitātes 79. konferences ietvaros notika Latvijas Zinātnes padomes fundamentālo un lietišķo pētījumu programmas projekta “Latvijas mediju ekoloģija: Ceturtās industriālās revolūcijas izraisīto pārmaiņu analīze” sēde, kas veltīta projektā izstrādātās kolektīvās monogrāfijas "Latvijas mediju ekoloģija 2020. gada pandēmijas krīzē" rezultātu prezentēšanai.

Konferencē galvenā uzmanība tika veltīta tam, kā mediju vidi ir ietekmējusi Covid-19 pandēmija, turklāt aplūkotas izmaiņas sistēmiskā ietvarā. Piemēram, slēgtās pasta nodaļas ir atstājušas sekas uz reģionālo mediju pārdošanas rādītājiem. Nereti komunikācijas pētījumos tiek analizēti atsevišķi fenomeni, taču šajā projektā mērķis ir to skatīt kopsakarībās - gan medijos (nacionāla un reģionāla mēroga, kā arī sociālajos medijos), gan reklāmas jomā un pat atsevišķos aspektos, piemēram, kāda ir izglītības jautājumu vai atkarību raisošo vielu lietošanas reprezentācija medijos, kādi kopumā ir emociju diskursi pandēmijas kontekstā, kā ir mainījusies iedzīvotāju medijpratība u.c. 

Projekta unikalitāte ir arī tā ietvaros aplūkotie specifiskie temati, piemēram, baznīcas pielāgošanās krīzei - analizēta dievkalpojumu digitalizācija, kultūras iestāžu (bibliotēku, muzeju) e-aktivitātes un to loma noskaņojuma veidošanā u.c. Tie ļauj aplūkot komunikāciju un izdarīt secinājumus plašākā kontekstā - ne tikai attiecībā uz pandēmijas ietekmi uz medijiem, bet arī par to, kā mediji un komunikācija kopumā veido vai arī neizmanto iespējas veidot un vadīt sabiedrības noskaņojumu pandēmijas laikā.

Lai gan pandēmija vēl nav noslēgusies, tomēr patlaban jau ir iespējams analizēt procesus un ietekmes nepilna gada garumā.

Monogrāfija sniedz novatorisku mediju ekoloģijas izpētes metodoloģiju krīzes situācijā, kā arī jaunu pieeju mediju izpētei, veicot visaptverošu pētījumu par jaunām komunikācijas tehnoloģijām un mediju ekoloģiju pandēmijas apstākļos Latvijā. 

 

Dalīties